MICKEY SPILLANE (09.03.1918 - 17.07.2006)

Biographie

Quelle: (wikipedia.org)

 

Frank Michael „Mickey“ Morrison Spillane (* 9. März 1918 im New Yorker Stadtteil Brooklyn; † 17. Juli 2006 in Murrells Inlet, South Carolina) war ein US-amerikanischer Krimi-Schriftsteller und Comic-Texter.

 

Vor dem Zweiten Weltkrieg begann er als Comic-Texter u. a. für Captain America, Batman und Submariner und schrieb Kurzgeschichten für Groschenhefte. Während der Kriegszeit kam er zur Luftwaffe und wurde zum Kampfpiloten-Ausbilder. Um nach dem Krieg zur Existenzgründung an Geld zu kommen, schrieb er 1947 in kürzester Zeit seinen ersten Roman mit seinem bekanntesten Helden, dem Privatdetektiv Mike Hammer. Seine Bücher wurden weltweit über 200 Mio. Mal verkauft. Der letzte Roman dieser Reihe erschien 1996, also fast 50 Jahre nach der Einführung der Romanfigur.

Mickey Spillane arbeitete in den 50ern zeitweise auch beim Zirkus als Trampolinartist und „Lebende Kanonenkugel“, als Rennfahrer, Schatztaucher und als Filmschauspieler. 1963 spielte er in einer Produktion sogar seinen eigenen Helden Mike Hammer und hatte in den 70ern einen Gastauftritt bei Columbo in der Folge „Schreib oder stirb“ als Alan Mallory.

Spillane soll sogar kurzzeitig für das amerikanische FBI gearbeitet haben. Ein Geheimagent namens Tiger Mann war jedenfalls der Held in vier seiner Romane von 1964 bis 1966, sein einziger weiterer Seriencharakter, der dem Agentenboom um James Bond zu der Zeit Rechnung trug.

Und auch im Genre der Kinder- und Jugendbücher betätigte er sich als Autor. Das 1979 veröffentlichte Buch „Der Tag, an dem das Meer verschwand“, in dem er eine Geschichte um ein selbst erlebtes Naturphänomen erzählt, wurde sogar mit dem Junior Literary Guild Award ausgezeichnet.

Mickey Spillane erhielt 1995 für seine besonderen Leistungen in der Krimi-Literatur von den Mystery Writers of America (MWA) deren höchste Auszeichnung, den Grand-Master-Award. 2007 verleihen die Private Eye Writers of America (PWA) erstmalig einen neuen Literaturpreis für die beste Serienfigur in Kriminalromanen: The Hammer, benannt nach Mickey Spillane's Protagonisten.

Bekannt wurde Spillanes Motto: „Lebe wild, schnell und gefährlich.“

Spillane war bekennender Zeuge Jehovas.

Der New Yorker Avantgardemusiker John Zorn setzte Mickey Spillane und seiner Figur Mike Hammer mit dem Konzeptalbum Spillane ein musikalisches Denkmal.

 

Werke (Auswahl) 

Mike Hammer  

  • I, the Jury, 1947 (dt. Ich, der Richter / Das Todeskarussell)
  • My Gun Is Quick, 1950 (dt. Das Wespennest / Mein Revolver sitzt locker)
  • Vengeance Is Mine, 1950 (dt. Die Rache ist mein / Späte Gäste)
  • The Big Kill, 1951 (dt. Jackpot / Die schwarzen Nächte von Manhattan / Der große Schlag)
  • One Lonely Night, 1951 (dt. Regen in der Nacht / Menschenjagd in Manhattan / In einsamer Nacht)
  • Kiss Me, Deadly, 1952 (dt. Rhapsodie in Blei / Die verlorenen Schlüssel / Küss mich, Tod)
  • The Girl Hunters, 1962 (dt. Die Mädchenjäger / Die Töchter der Nacht)
  • The Snake, 1964 (dt. Die Schlange)
  • The Twisted Thing, 1966 (dt. Verkorkst / Die .45er / Das Unding)
  • The Body Lovers, 1967 (dt. Geliebte Leiche / Tot in New York)
  • Survival ... Zero!, 1970 (das vorläufige Serienende, dt. Flucht ist sinnlos / Keine Chance)
  • The Killing Man, 1979 (das erste Comeback, dt. Tote kennen keine Gnade / Killer / Ich, der Rächer)
  • Black Alley, 1996 (das zweite Comeback, dt. Tod mit Zinsen)
  • The Goliath Bone, 2008 (mit Max Allan Collins; postum veröffentlicht; noch keine deutsche Ausgabe)
  • The Big Bang, 2010 (mit Max Allan Collins; postum veröffentlicht; noch keine deutsche Ausgabe)

Tiger Mann 

  • The Day of the Guns, 1964 (dt. Der Tiger ist los)
  • Bloody Sunrise, 1965 (dt. Blut in der Sonne)
  • The Death Dealers, 1965 (dt. Unter drei Augen)
  • The By-Pass Control, 1966 (dt. Der Ein-Mann-Krieg)

Andere "Helden" 

  • The Long Wait (Johnny McBride), 1951 (dt. Comeback eines Mörders)
  • The Deep (Panther), 1961 (dt. Der Panther kehrt zurück)
  • The Flier (Cat Fallon), 1964 (dt. Eine Kugel kommt selten allein)
  • Me, Hood and Return of the Hood (Ryan), 1964 (dt. Gangster)
  • The Delta-Factor (Morgan), 1967 (dt. Der Delta-Faktor)
  • The Last Cop Out (Gillian Burke, The Gill), 1973 (dt. Todesschwadron)
  • The Erection Set (Dogeron Kelly), 1973 (dt. Sexbomber)

Short Stories 

  • The Veiled Woman, 1952 (dt. Tod einer Unsterblichen)
  • Everybody's Watching Me, 1953 (dt. Diese Stadt gehört mir)
  • The Girl Behind the Hedge, 1963 (dt. Hinter der Hecke)
  • The Bastard Bannerman, 1964 (dt. Der Bastard Bannerman)
  • Killer mine, 1965 (dt. Ohne deutschen Titel im Buch "Ein Loch zuviel im Kopf" erschienen)
  • Man Alone, 1965 (dt. Ohne deutschen Titel im Buch "Ein Loch zuviel im Kopf" erschienen)
  • Kick It or Kill, 1968 (dt. Wo Aas ist)

Folgende Short Stories sind 1984 in der Ausgabe "Morgen werde ich tot sein" erschienen (Bastei Lübbe, ISBN 3-404-19116-1). Das Entstehungsdatum ist leider nicht bekannt:

  • Tomorrow I Die (dt. Morgen werde ich tot sein)
  • Stand up and Die! (dt. Steh auf uns stirb)
  • The Pickpocket (dt. Taschendieb)
  • The Screen Test of Mike Hammer (dt. Mike Hammers Probeaufnahme)
  • Sex is my Vengeance (dt. Sex ist meine Rache)
  • Trouble... Come and Get It! (dt. Ärger ist mein Geschäft)
  • The Gold Fever Tapes (dt. Goldfieber)

Kinderbücher 

  • The Day the Sea Rolled Back, 1979 (dt. Der Tag an dem das Meer verschwand)

Verfilmungen 

  • 1953: Der Richter bin ich
  • 1954: Das lange Warten (The long wait)
  • 1955: Rattennest
  • 1957: Mein Revolver war schneller (My gun is quick)
  • 1963: Der Killer wird gekillt (The Girl Hunters)
  • 1970: Der Delta Faktor (The Delta Factor)
  • 1980: Mike Hammer - Mörderische Geschäfte (Mike Spillane’s margin for murder)
  • 1981: Ich, der Richter (I, the jury)
  • 1983: Mike Hammer - Ein Mord ist nicht genug (Mike Hammer: more than murder)
  • 1983: Mike Hammer - Mord auf Abruf (Murder me, murder you)
  • 1986: Mike Hammer - Kidnapping in Hollywood (The return of Mickey Spillane’s Mike Hammer)

 

 

Quelle:

http://www.thrillingdetective.com

 

Authors and Creators
Mickey Spillane
(Frank Morrison Spillane)
(1918-2006)

"Those big-shot writers could never dig the fact that there are more salted peanuts consumed than caviar."
Mickey Spillane

"Anyone who doesn't recognize Spillane's importance is an idiot."
Max Allan Collins

Frank Morrison Spillane was a Brooklyn kid, born on March 9, 1918, the only child of Catherine Anne and John Joseph Spillane, an Irish-American bartender who nicknamed him "Mickey."

He passed away July 17, 2006 at his home in Murrells Inlet, South Carolina, leaving behind a wife, a couple of ex-wives, four children, possibly as many as 200 million copies of his books in print and plenty of satisfied customers.

The most popular of those books, of course, feature Spillane's hard-boiled gumshoe/avenger Mike Hammer, the New York eye whose every case turned into a personal vendetta that -- following a suitable number of trysts with beautiful and generally willing babes and raw scenes of brutality -- inevitably ended with Hammer serving up his own kind of justice, usually out of the smoking barrel of a .45.

The critics may have sneered at Spillane's sex-and-violence-filled romps (and admittedly, sometimes it was difficult to tell where the sex ended and the violence began), and he may have been denounced in churches and at US Senate hearings, but the public ate up his books.

Spillane became, easily, the best selling private eye writer of his time and Hammer became a multi-media juggernaut, appearing on radio and in films, a daily newspaper comic strip and not one but two popular television series, as well as, of course, thirteen best-selling novels, stretching from I, the Jury in 1947 and wrapping up with Black Alley in 1996.

Spillane became something of a media star himself himself, playing the part of Hammer in the 1963 film version of The Girl Hunters and appearing as a spokesman for Miller Lite beer TV ad for almost two decades.

Spillane wrote about other memorable tough-guy characters, including super-spy Tiger Mann in a spate of novels written in the mid-1960s, Dogeron Kelly in The Erection Set (1972) and Mako Hooker, a semi-retired spy in Spillane's last novel, Something's Down There, published in 2003, when the author was 85.

But it was Hammer, and Spillane's take-no-prisoner's blend of blood and lust and vengeance that captured the imagination of Cold War audiences and influenced countless imitators.

His success also had a major impact on publishing. Although I, the Jury sold a respectable 10,000 or so copies in hardcover, it was the then-unheard sale of over two million copies of the paperback edition that got the industry's attention. Seemingly overnight, the previously neglected paperback was everywhere, appearing in spinner racks from coast to coast, as publishers rushed to tap into the public's hunger for inexpensive literary thrills, even launching entire paperbacklines such as the legendary Fawcett Gold Medal that published original novels, not reprints.

* * * * *

Spillane grew up in Brooklyn and Elizabeth, New Jersey and graduated from high school in Brooklyn right at the height of the Depression. A natural storyteller, he managed to sell a story or two to various magazines, but mostly he worked odd jobs (including a stint as a lifeguard) before enrolling at Fort Hays State College in Kansas, where he played football and swam competively.

He never graduated, though, and by 1940, he was working part-time in a New York department store during the Christmas rush. There he met another Brooklyn-born youth who introduced Spillane to his brother, Ray Gill, an editor in need of someone to churn out short pieces for his Timely Comics line (including prose in their comics allowed publishers to qualify for cheaper postal rates). Spillane proved up to the task, but left to join the U.S. Army Air Force in the wake of Pearl Harbor.

He served his time as a flight instructor in Mississippi, where he met his first wife, Mary Ann Pearce. After the war, the couple returned to Brooklyn, with dreams of buying a house and some land. Spillane hooked up with the Gill brothers again, this time in a new comic-book freelancing venture. He came up with the idea for new comic, based around a tough, hard-boiled private eye called Mike Danger.

"I wanted to get away from the flying heroes, and I had the prototype cop," Spillane explained.

Unfortunately,Danger failed to sell. Spillane then tried to sell it as a comic strip. According to Mike Benton in his The Illustrated History of Crime Comics, "In 1947, Spillane wrote a "Mike Danger"comic strip for the newspapers. Drawn by Mike Roy and offered by Jerry Iger's syndicate, the comic strip appeared briefly in New York area newspapers and disappeared. Spillane decided to leave the world of comics to become a mystery writer."

He retooled Danger, re-named him Mike Hammer and supposedly cranked out I, the Jury in three weeks. With the help of Ray Gill, he sold it to E. P. Dutton & Co, whose editors weren't apparently all that impressed with Spillane's writing, but nonetheless thought there might be a market for it. So they gave it a shot.

The rest is history. Always a fast -- if not particularly prolific -- writer, he cranked out six more novels, all bestsellers, in the next five years, including My Gun is Quick, One Lonely Night and Vengeance is Mine.

Despite his staggering success, though, in his private life Spillane lived simply. He became a Jehovah's Witness in the early 1950s and moved his family (by then he and Mary Ann had four kids) to Murrells Inlet, a quiet beach community in South Carolina, where he continued to pound away on a manual typewriter.

Unfortunately, the marriage ended in divorce. In 1964, he married an actress, Sherri Malinou, who posed nude on the cover of The Erection Set, but that marriage also ended. In 1983, Spillane married Jane Rodgers Johnson.

* * * * *

Spillane never took himself too seriously, at least publicly, spurning the moniker of "author,'' insisting he wrote simply for the money, and cheerfully admitting he represented "the chewing gum of American literature."

Certainly, Spillane was no great stylist -- his prose was, at best, blunt, direct and workmanlike, just like Hammer. But at its worst it was occasionally so overboiled as to approach parody.

As in "her breasts were laughing things"? And I'm still trying to figure out what "he took off like a herd of turtles," from I, the Jury, actually means.

He was also something of a rarity in publishing -- he was unapologetically conservative, an "unconditional believer in good and evil" who seemed to delight in rattling cages in his fiction, slamming Communists and liberals and anyone else he took exception to. He wasn't above dishing out often crude (even for the era) caricatures of independent women, homosexuals and various racial and ethnic groups (in the early novels, for example, the depiction of blacks -- almost all of whom are domestics or criminals -- still manages to make one cringe -- mostly because it seems simply so gratuitous and mean-spirited). And the virgin/whore complex Hammer had towards women and particularly in regards to his peculiar relationship with Velda, his long-suffering secretary, was nothing short of just plain twisted.

And yet, for all his ham-handed excess and unapologetic worldview that even then must have raised a few eyebrows, the best of Spillane's books, and particularly the Hammer novels, possess a fierce, driving energy and white-hot passion that cannot be denied; one that drags the reader along in its wake and keeps them turning pages.

You step into Hammer's world at your own risk, but by the end of the book, you'll know you've read something, damn it.

UNDER OATH

  • "I don't give a hoot about reading reviews. What I want to read is the royalty checks."
    (Mickey Spillane)

  • "I'm actually a softie. Tough guys get killed too early... I've got a full head of hair and don't wear eye glasses... And I've kept the smoke coming out of the chimney for a very long time."
    (Mickey Spillane, 2004)
    .
  • "Spillane broke down the barriers, where sex and violence were concerned, and this pissed people off. Also, he was perceived as right-wing. The vigilante approach Hammer used turned the stomachs of many liberals... (Spillane) is number three, after Hammett and Chandler (in a list of the 10 most important detective novelists of the 20th century). Anyone who doesn't recognize Spillane's importance is an idiot. There are paperback originals because Gold Medal Books was created to fill the public's demand for Spillane-type fare. Disliking Spillane's writing is one thing -- ignoring history is another. "
    (Max Allan Collins, The January Magazine Interview)

  • "Spillane is like eating takeout fried chicken: so much fun to consume, but you can feel those lowlife grease-induced zits rising before you've finished the first drumstick."
    (Sally Eckhoff , The Village Voice)

NOVELS

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SHORT STORIES

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  • "Fresh Meat for a Raider" (Winter 1941, Sub-Mariner Comics #4; also 2004, Primal Spillane)
  • "Clams Make the Man" (1942, Joker #2; also 2004, Primal Spillane)
  • "The Sea of Grassy Death" (February 1942, Marvel Mystery Comics #28; also 2004, Primal Spillane)
  • "The Ship In the Desert" (March 1942, Marvel Mystery Comics #29; also 2004, Primal Spillane)
  • "Jinx Heap" (March 1942, Blue Bolt, Vol. 2, #10; also 2004, Primal Spillane)
  • "Lumps of Death" (April 1942, Marvel Mystery Comics #30; also 2004, Primal Spillane)
  • "Killer's Return" (May 1942, Marvel Mystery Comics #31; also 2004, Primal Spillane)
  • "Terror in the Grass" (May 1942, Blue BoIt Vol. 2, #12; also 2004, Primal Spillane)
  • "Creature of the Deep" (May 1942, Target Comics, #27; also 2004, Primal Spillane)
  • "Trouble - Come and Get It" (Spring 1942, 4 Most Comics #2; also 2004, Primal Spillane)
  • "Tight Spot" (Spring 1942, Sub-Mariner Comics #5; also 2004, Primal Spillane)
  • "Devil Cat" (Spring 1942, Human Torch #7; also 2004, Primal Spillane)
  • "A Case of Poison Ivy" (June 1942, Blue Bolt, Vol. 3 #1; also 2004, Primal Spillane)
  • "Last Ride" (June 1942, Marvel I Mystery Comics #32; also 2004, Primal Spillane)
  • "Jap Trap" (July 1942, Marvel Mystery Comics #33; also 2004, Primal Spillane)
  • "The Curse of Tut Ken Amen" (August 1942, Marvel Mystery Comics #34; also 2004, Primal Spillane)
  • "'Woodsman's Test" (Summer 1942, 4 Most Comics #3; also 2004, Primal Spillane)
  • "The Woim Toins" (Summer 1942, All Winners Comics #5; also 2004, Primal Spillane)
  • "The Sea Serpent" (Summer 1942, Sub-Mariner Comics #6; also 2004, Primal Spillane)
  • "Flight Over Tokyo" (Summer 1942, Human Torch #8; also 2004, Primal Spillane)
  • "A Shot in the Dark" (August 1942, Blue Bolt, Vol. #3, #3; also 2004, Primal Spillane)
  • "Undersea Champion" (August 1942, Target Comics #30; also 2004, Primal Spillane)
  • "Satan Himself!" (September 1942, Marvel Mystery Comics #35; also 2004, Primal Spillane)
  • "Man in the Moon" (Fall 1942, All Winners #6; also 2004, Primal Spillane)
  • "Woe Is Me!" (October 1942, Marvel Mystery Comics #36; also 2004, Primal Spillane)
  • "Scram, Bugs!" (November 1942, Marvel Mystery Comics #37; also 2004, Primal Spillane)
  • "Spook Ship" (November 1942, Target Comics #33; also 2004, Primal Spillane)
  • "Sky Busters" (December 1942, Target Comics #34; also 2004, Primal Spillane)
  • "The Veiled Woman" (November/December1952, Fantastic; sci-fi; ghost-written by Howard Browne, from an outline by Spillane)
  • "Together We Kill" (January 1953, Cavalier; also 2001, Together We Kill)
  • "Everybody's Watching Me" (January-April 1953, Manhunt; serialized in four issues; 2001, Pulp Masters)
  • "The Girl Behind the Hedge" (October 1953, Manhunt; AKA "The Lady Says Die!")
  • "The Night I Died" (1953; Mike Hammer; originally an unproduced radio play, tidied up and presented as a short story by Max Allan Collins in 1998's Private Eyes, edited by Spillane and Collins)
  • "The Pickpocket" (December 1954, Manhunt; 1984, Tomorrow I Die)
  • "Tonight My Love" (1954, released as 33 1/3 and 45 rpm records Mickey Spillane's Mike Hammer Story)
  • "The Screen Test of Mike Hammer" (July 1955, Male)
  • "Tomorrow I Die, (February 1956, Cavalier)
  • "Stand Up and Die!" (June 1958, Cavalier; 1984)
  • "Me, Hood!" July 1959, Cavalier)
  • "I'll Die Tomorrow" (March 1960, Cavalier)
  • "The Seven Year Kill" (July 1960, Cavalier)
  • "Kick It or Kill" (July 1961, Cavalier; AKA "The Girl Hunters")
  • "The Affair with the Dragon Lady" (March 1962, Cavalier)
  • "Hot Cat" (April 1964, Saga)
  • "The Bastard Bannerman" (June 1964, Saga)
  • "The Flier (1964, The Flier; AKA "Hot Cat")
  • "Return of the Hood" (1964, Return of the Hood; 1969, Me, Hood!)
  • "The Seven Year Kill" (1964, The Flier)
  • "The Big Bang" (January 1965, Saga; AKA "Return of the Hood)
  • "Death of the Too-Cute Prostitute" October 1965, Man's Magazine; AKA "Man Alone")
  • "The Gold Fever Tapes" (1973, Stag Annual #15; 1984, Tomorrow I Die)
  • "The Dread Chinatown Man" (August 1975, True)
  • "Toys for the Man-Child" (August 1975, True)
  • "Sex Is My Vengeance" (1984, Tomorrow I Die)
  • "Trouble... Come and Get It" (1984, Tomorrow I Die).
  • "The Killing Man" (December 1989, Playboy; Mike Hammer)
  • "There's a Killer Loose!" (August 2008 EQMM; co-written by Max Allan Collins)

COLLECTIONS

  • Me, Hood! (1963)
  • Return of the Hood
  • Killer Mine (1968)
  • The Flier (1964)
  • The Tough Guys (1969)
  • Tomorrow I Die (1984)
  • Together We Kill: The Uncollected Stories of Mickey Spillane (2001)
    Collection of "lost" stories, edited by Lynn Myers and Max Allan Collins.
  • The Mike Hammer Collection Volume 1 (2001)...Buy this book
    Handsome paperback omnibus collection of first three Mike Hammer novels, with a new introduction by Max Allan Collins..
  • The Mike Hammer Collection Volume 2 (2001)...Buy this book
    Second trade paperback omnibus collects "One Lonely Night," "The Big Kill" and "Kiss Me, Deadly", plus an introduction by Lawrence Block..
  • Primal Spillane (2004).. Order this book from Gryphon
    Another collection of pulp stories, featuring hard-boiled, crime, WWII, suspense, thrillers, monster stories & even a couple of SF stories. Edited by Lynn Myers and Max Allan Collins..
  • Byline: Mickey Spillane! (2004)...Buy this book
    Edited by Max Allan Collins and Lynn Myers. Final collection of Spillane odds and sods, including work from non-fiction articles about race cars and scuba diving from mens' magazines and a Mike Hammer comedy/fantasy short story circa the late 1950's entitled "The Duke Alexander." Also included is a script for "Tonight, My Love!" from the LP Spillane did in 1954. From Crippen & Landru.

RADIO

  • THAT HAMMER GUY
    (AKA The Mickey Spillane Mysteries)
    (1953, Mutual)
    30-minute episodes
    Based on characters created by Mickey Spillane
    Starring Larry Haines as MIKE HAMMER
    (also Ted De Corsia).

FILM

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  • I, THE JURY
    (1953, United Artists)
    Screenplay by Harry Essex
    Directed by Harry Essex
    Starring Biff Elliot as MIKE HAMMER
    .
  • KISS ME, DEADLY...Buy this DVD...Buy this video
    (1954, United Artists)
    Screenplay by A.I. Bezzerides
    Directed by Robert Aldrich
    Starring Ralph Meeker as MIKE HAMMER
    .
  • THE LONG WAIT
    (1954, United Artists)
    .
  • MY GUN IS QUICK
    (1957, United Artists)
    Written by Richard Collins and Richard Powell
    Screenplay by Richard Powell
    Directed by George A. White and Phil Victor
    Starring Robert Bray as MIKE HAMMER
    .
  • THE GIRL HUNTERS....Buy this video....Buy this DVD
    (1963, Colorama)
    Screenplay by Mickey Spillane, with Robert Fellows & Roy Rowland
    Directed by Roy Rowland
    Starring Mickey Spillane as MIKE HAMMER
    .
  • THE DELTA FACTOR
    (1970, Spillane-Fellows)
    Based on the novel by Mickey Spillane
    Written by Tay Garnett and Raoul Walsh
    Directed by Tay Garnett
    Starring Christopher George and Yvette Mimieux
    Also starring Yvonne De Carlo, Ted de Corsia, Diane McBain, Rhodes Reason, Joseph Sirola, Sherri Spillane
    .
  • I, THE JURY....Buy this video
    (1982, American Cinema)
    Screenplay by Larry Cohen
    Directed by Richard T. Heffron
    Written by Larry Cohen
    Directed by Richard Heffron
    Starring Armand Assante as MIKE HAMMER

TELEVISION

  • MIKE HAMMER
    (1954)
    Unsuccessful pilot
    Based on characters created by Mickey Spillane
    Written and directed by Blake Edwards
    Starring Brian Keith as MIKE HAMMER
    Curious? You can actually watch this on Max Allan Collins'The Black Box: Shades of Neo-Noir DVD collection.
    .
  • MICKEY SPILLANE'S MIKE HAMMER
    (1958-1960, US Syndicated series)
    Based upon charactors created by Mickey Spillane
    78 episodes
    Starring Darrin McGavin as MIKE HAMMER
    .
  • MICKEY SPILLANE'S MARGIN FOR MURDER
    (1981, CBS)
    2-hour made-for-television movie
    Based upon charactors created by Mickey Spillane
    Written by Calvin Clements, Jr.
    Story by Alex Lucas
    Directed by Daniel Haller
    Starring Kevin Dobson as MIKE HAMMER
    .
  • MICKEY SPILLANE'S MORE THAN MURDER....Buy this DVD
    (1983, CBS TVM)
    2-hour made-for-television movie/pilot
    Based upon charactors created by Mickey Spillane
    Story by Bill Stratton
    Teleplay by Bill Stratton and Stephen Downing
    Directed by Gary Nelson
    Starring Stacy Keach as MIKE HAMMER

  • MICKEY SPILLANE'S MURDER ME, MURDER YOU
    (1983, CBS)
    2-hour made-for-television movie
    Based upon charactors created by Mickey Spillane
    Written by Bill Stratton
    Directed by Gary Nelson
    Starring Stacy Keach as MIKE HAMMER
    .
  • MICKEY SPILLANE'S MIKE HAMMER
    (1984-1985, CBS series)
    22 60-minute episodes
    Based upon charactors created by Mickey Spillane
    Starring Stacy Keach as MIKE HAMMER

    .
  • THE NEW MIKE HAMMER
    A continuation of Mickey Spillane's Mike Hammer, under a new title
    (1986-1987, CBS series)
    22 60-minute episodes
    Based upon charactors created by Mickey Spillane
    Writers: Herman Miller, Fred Freiberger, Duke Sandefur, B. W. Sandefur, Arthur Ginsberg, Howard Berk, Ray Danton,
    Starring Stacy Keach as MIKE HAMMER
    ".
  • COME DIE WITH ME
    (1994, AKA DEADER THAN EVER)
    Written by
    John Lau
    Starring
    Rob Estes as MIKE HAMMER
    and Pamela Anderson as Velda
    .
  • TITLE UNKNOWN-MIKE HAMMER TELEVISION MOVIE?
    (unreleased?)
    Written by
    John Lau
    Starring
    Rob Estes as MIKE HAMMER
    and Pamela Anderson as Velda
    Possibley a second pilot for potential series.
    .
  • MIKE HAMMER-PRIVATE EYE
    (1997, syndicated series)
    26 60-minute episodes
    Starring Stacy Keach as MIKE HAMMER

COMICS

  • The Sudden Trap and Other Stories (1982; comic strips)

ALSO OF INTEREST

  • MIKE HAMMER'S MICKEY SPILLANE...Buy this on DVD
    (1998 documentary)
    Written and directed by Max Allan Collins
    This documentary, written and directed by Spillane champion and pal Max Allan Collins made its debut at Noir in Festival in Courmayeur, Italy in 1998 and is currectly available on DVD as part of his Black Box: Shades of Noir collection.

REFERENCE

  • Collins, Max Allan, and James L. Traylor.
    One Lonely Knight: Mickey Spillane's Mike Hammer
    Bowling Green, Ohio: Bowling Green University Popular Press, 1984.

RELATED LINKS

Respectfully submitted by Kevin Burton Smith. Thanks to Max Allan Collins and Lynn Myers for their help.

Nachruf auf Mickey Spillane (01.08. 2006)

 

Ewige Feuerpause für Mike Hammer

Quelle: evolver.at

The End of Western Civilization as we know it: Deutschlands Krimipapst Martin Compart nimmt den Tod des amerikanischen Autors zum Anlaß für einen Hardboiled-Nachruf.    01.08.2006

 

Er war der meistgehaßte Autor seiner Generation - und der erfolgreichste. Für seine Fans war er gnadenloser Stoff, für die Kritiker ein Schwein, das mit Sadomaso-Pistolengeschichten in die Charts kam. Die jahrzehntelange Hatz beeindruckte ihn null:

 

Kritiker interessieren mich nicht. Die müssen für die Bücher nicht bezahlen.

 

Spillane wurde 1918 in Brooklyn geboren. Zu schreiben begann er Mitte der 30er Jahre, für Pulps und Comic-Books ("Captain America", "Human Torch"). Er war dreimal verheiratet und hatte vier Kinder.

1947 schrieb er 28jährig in 9 oder 19 Tagen den ersten Mike-Hammer-Roman, "I, The Jury", für 1000 Dollar Vorschuß. Danach war die Welt der Literatur eine andere. Das Hardcover verkaufte lächerliche 7000 Exemplare, aber von der Taschenbuchausgabe wurden bis 1955 bereits 4,5 Millionen abgesetzt: der vierterfolgreichste Bestseller der amerikanischen Verlagsgeschichte. Kein Krimi vor Puzos "Paten" hat das geschafft.

Spillane war mit dafür verantwortlich, daß sich das Taschenbuch als Massenmedium etablieren konnte. Er verkaufte Bücher an Millionen von Rednecks, die in ihren Trailer-Parks ums Verrecken nicht mit bedrucktem Papier erwischt werden wollten - es sei denn, mit einer Anzeige wegen Körperverletzung. Von den zehn Romanen, die bis 1967 in den USA die höchsten Auflagen erreichten, hatte er alleine sieben geschrieben und war nach Lenin, Tolstoi und Jules Verne der meistübersetzte Autor. "Eines Tages quatschte mich auf einer Party so ein Kritiker an und sagte: 'Es ist eine Schande für die lesenden Amerikaner, daß Sie mit sieben Büchern auf dieser Liste sind.' Ich sagte zu ihm: 'Sei doch froh, daß ich nicht noch drei schreibe.' " Für die Kritiker war der wahre Bösewicht der Mike-Hammer-Romane Spillane selbst. "Niemand hat je so gemein über Mike Hammer geschrieben wie über mich. Wahrscheinlich haben sie zuviel Schiß vor ihm."

Mike Hammer ist ein Privatdetektiv, der keine Klienten hat, nur tote Freunde, die er rächt. Seine Abenteuer sind Rache-Epen. Mickey nannte Dumas´ "Graf von Monte Christo" als einen seiner größten literarischen Einflüsse. Kein anderer Privatdetektiv vor ihm hat mehr Blut vergossen. Und alle Rächer nach ihm sind irgendwie Epigonen, auch Andrew Vacchs´ Burke (der denselben Namen hat wie der Held in Spillanes Cop-Thriller "The Last Cop Out"). Von Mike bekam jeder sein Fett weg: Kommunisten, korrupte Politiker, Mob, Killer, Millionäre. Und wenn es eine Frau verdient hatte, bekam sie es auch.

Um mit Manchette zu reden (der diese Bemerkung auf einen anderen Autor bezog): Es sind Bücher des Wahnsinns, die versuchen, ihren Wahnsinn zu exorzieren. Zu Mikes vornehmsten Eigenschaften gehörte es, in jeder Situation soviel Streß wie möglich zu verbreiten. Mike einigte sich immer außergerichtlich und pustete seine Feinde kopfüber in die Hölle. Immer nur als rechts und faschistoid eingeordnet, ist er aber ganz schön Anti-Establishment: Dauernd hat er Ärger mit Staatsanwälten, die ihm seine Lizenz entziehen wollen. Für FBI-Agenten hat er nur Verachtung übrig. Seine Freunde sind Huren, Obdachlose, Straßenhändler, Outcasts aus der Unterschicht - und Mike sagt: "Ich gehöre zu ihnen." Der Sex der frühen Romane wirkt heute harmlos. Der Spillane-Held benimmt sich wie ein präpubertärer Bube, dem die Ansicht eines weiblichen Körpers wichtiger ist als die Berührung. Wie oft haut Mike ab, wenn sich eine scharfe Blondine entblättert hat, um sich ihm hinzugeben! Lieber genießt er voyeuristisch; es ist der 50er-Jahre-Voyeurismus des PLAYBOY. Später ließ sich Spillane unglaublich bizarre Sachen einfallen - etwa eine Nymphomanin, die ihre Jungfräulichkeit für die Ehe bewahrt, indem sie es nur anal oder oral treibt. Da kam indirekt die Zeit als Comic-Texter durch.

 

Er schrieb nie länger als vier Wochen an einem Roman, den er mit zwei Fingern auf einer alten Smith Corona mit braunem Farbband runterknallte. Er überarbeitete nie. Die erste Fassung war die letzte Fassung. Und er begann immer mit dem Ende.

 

Niemand liest ein Buch wegen der Mitte. Sie lesen, um zum Ende zu kommen, und das muß befriedigen, um die investierte Lesezeit zu rechtfertigen.

 

Daß er in Deutschland nicht nur als einer der durch die Bundesprüfstelle für jugendgefährdende Schriften meistindizierten Crime-Autoren angesehen wird, ist Jörg Fauser zu verdanken. Für eine Ullstein-Neuauflage von "Gangster" hatte Jörg ein Nachwort geschrieben, daß der SPIEGEL (dank Karasek) vorabdruckte. Da war natürlich die Hölle los, und das Feuilleton wußte endgültig, was für ein Arschloch er doch war.

Wie Fauser festgestellt hat, Mickey konnte schreiben:

 

Niemand ging über die Brücke in so einer einsamen Nacht wie dieser. Der Regen hing fast wie Nebel in der Luft, es war ein kalter, grauer Vorhang, der mich von den blassen Schemen der Gesichter absperrte, die hinter den beschlagenen Fenstern der vorbeizischenden Autos zu sehen waren. Sogar das Lichtmeer, das Manhattan sonst bei Nacht ist, war nur noch ein müdes, gelbes Glühen in weiter Entfernung.

Dort drüben irgendwo hatte ich meinen Wagen stehen lassen und war losgegangen, den Kopf tief in den hochgeschlagenen Kragen des Regenmantels gesteckt, eins mit der Nacht, die ich wie eine Decke um mich zog. Ich lief, ich rauchte, ich schnippte die Stummel fort und sah zu, wie sie in einem Bogen aufs Pflaster fielen und dann nach einem letzten Aufglimmen verloschen. Falls hinter den Fenstern der Häuser auf beiden Straßenseiten Leben war, so merkte ich nichts davon. Die Straße gehörte mir, mir allein. Man überließ sie mir gern und wunderte sich höchstens, warum ich sie für mich allein haben wollte. Ich folgte dem harten Pflaster durch die tiefen Einschnitte zwischen den Wolkenkratzern und merkte gar nicht, wie die steilen Wände aus Beton und Stahl zurückblieben und dann ganz verschwanden an der Auffahrt zum stählernen Spinnennetz der George-Washington-Brücke, die zwei Staaten verbindet.

Ich ging bis zur Mitte des Riesenbogens und stand dann gegen das niedrige Geländer gelehnt da, mit einer Zigarette zwischen den Fingern. Ich vergrub mein Gesicht in den Händen, bis sich alles wieder klärte. (aus "One Lonely Night")

 

Der Mann, der die Melancholie des regnerischen, nächtlichen New York so wunderbar einfangen konnte, haßte seine Geburtsstadt: "ein Scheißhaufen, ein Abfalleimer". Das letzte Mal war er 1958 mit der New Yorker U-Bahn gefahren. Dann zog er in den Süden. "South Carolina war okay, als ich dort der einzige Yankee war. Damals konnte man glauben, der Süden hätte gewonnen."

Er war der "working class hero" unter den Krimiautoren, auch privat. Nie ließ er seinen unvorstellbaren Reichtum raushängen (ich erlebte ihn 1995 in Berlin - aber das ist eine andere Geschichte). Er aß am liebsten Hackbraten und fuhr mit einem Ford-Pickup durch seinen Heimatort Murrells Inlet in South Carolina, wo es keine Villen gibt und auch kein Mike-Hammer-Graceland. Selten sah man ihn in seinem 1956er-Jaguar, den er einst von John Wayne geschenkt bekam, weil er für ihn ein Drehbuch in drei Tagen umgeschrieben hatte. Der Film, in dem Mickey auch mitspielte, hieß "Ring of Fear" und war durch nichts zu retten. Aber seinen größten Auftritt hatte er in dem in England produzierten "The Girl Hunters", in dem er selbst Mike Hammer spielte. Und er war große Klasse! Seinem Image entsprechend machte er 19 Jahre lang Bierwerbung für Miller Lite. "Ich machte Miller zum zweitgrößten Bier der Welt, und alle sagen: Das Zeug rühre ich nicht an."

Fauser liebte und bewunderte Mickeys Professionalität. Spillane bezeichnete seine Käufer als Kunden und ließ Sätze ab wie "Der erste Satz verkauft das Buch, der letzte Satz das folgende" oder "Ich bin kein Autor, ich bin ein Schreiber. Autoren wollen in die Unsterblichkeit eingehen, ich will, daß der Schornstein qualmt" oder "Ich laß mir doch nicht von Lektoren erzählen, was die Leute lesen wollen" oder "Diese Kennedys waren alle Scheißkerle. Und dann dieser junge Kennedy, der mit dem Flugzeug abgestürzt ist. Er hat ein verdammt gutes Flugzeug auf dem Gewissen."

Die späte Anerkennung (1995 erhielt er gar den Grand Master Award der verlogenen Mystery Writers of America) verdankte Mickey dem unermüdlichen Trommeln des Multitalents Max Allan Collins. Dafür bedankte er sich, indem er in einem von Max´ Autorenfilmen mitspielte. Wie sagte mir der eher intellektuelle Max: "I love that man. I love his personality." Tatsächlich war Mickey ein komplexer Typ: Er liebte Waffen, haßte aber die Jagd. Er war begeisterter Hochseeangler, fing aber nur, was er auch essen konnte. "Scheiß-Stierkampf. Ich bin auf Seiten des Stieres. Ich hoffe immer, er bringt diesen Schwachsinnigen im Clownskostüm um. Ich hasse Tierquälerei." Mickey war Schatztaucher, trieb sich mit Alkoholschmugglern rum, fuhr Autorennen und reiste mit dem Barnum & Bailey-Zirkus mit; da ließ er sich als menschliche Kugel aus einer Kanone schießen. Er hatte eine jahrelange Fehde mit Hemingway, der ihm seinen Erfolg neidete. Mickey holte eine Menge Meilen aus seinem Leben raus. Zu den wenigen Sachen, die mir auf den Geist gingen, war sein Rumgemache mit den Zeugen Jehovas, denen er 1952 beigetreten war und die ich nur seinetwegen einige Male zu bescheuerten Diskussionen reingelassen habe.

 

Mickey starb im Alter von 88 Jahren.

Bei seinem Tod war seit Jahren kein einziges Buch mehr lieferbar - Folge der Zerstörung einer Verlagsstruktur durch Fusionen und Übernahmen, durchgeführt von Killern mit Kindergesichtern. Mickey war ein Dinosaurier, der wußte, daß der Meteor unterwegs ist. Man hatte ihn nach dem Ende des Kalten Krieges abgestellt, zusammen mit dem Rest der westlichen Zivilisation.

Mach´s gut, Mickey. Grüß Jörg, Ulf, Jean-Patrick, Ross, Gavin und die anderen von mir.

Martin Compart

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